За нас
Какво е Ученически институт на БАН?
Българската академия на науките създаде през 2014 г. Ученическия институт на БАН, за да даде възможност за изява и развитие на ученици до 12 клас, които имат склонност да се занимават с изследователска дейност в някоя област на науката и нейните приложения. Институтът обхваща всички науки – естествени, обществени и хуманитарни. Приемат се за оценяване и проекти на ученици от областта на изкуствознанието и изобразителните изкуства.
Ученическият институт на БАН поощрява самостоятелната (или под ръководство на консултант) работа по проект, което е най-високото ниво на използване на изследователския подход в образованието.
Какво е ученическа научна сесия?
Основното събитие, което организира УчИ-БАН, е годишната Ученическа научна сесия, която се провежда по традиция през месец ноември. За участие в нея желаещите подават проект на свободно избрана тема от някоя област на науката и изкуството, към която имат интерес.
В работата си по проекта ученикът има значителна свобода при избора на тема, поставянето на целите и избора на средства за постигането им. Така в най-силна степен се развива творчеството, иновативността и предприемчивостта.
Освен тези ползи, участниците в ученическите сесии усвояват умението да учат сами, но и се как да представят своите резултати през публика и научен форум. Учениците добиват по-конкретна представа за работата на учените. Така, избирайки професия, те ще имат предвид и възможността да станат учени – изследователи.
Ние, които сме ангажирани в дейностите на Ученическия институт на БАН, вярваме, че с подкрепата, научното съпровождане и консултиране допринасяме за изграждането на способни, успешни и морални личности, които се отличават сред своите връстници и се реализират в избраната от тях професионална сфера.
Експертиза
Поради своята комплексност Българската академия на науките може да осигури високо научно ниво на всички направления от дейността на УчИ-БАН. До сега под формата на рецензенти, консултанти, членове на жури и други в работата на УчИ-БАН са се включили специалисти от десетки институти на БАН, от Събранието на академиците и член-кореспондентите, както и специалисти от Националната художествена академия, висши училища и фирми от страната и чужбина. През две поредни години (2018 и 2019 г.) научната сесия на УчИ-БАН беше включена в Националния календар на МОН за изяви по интереси.
Финансиране
Финансирането на УчИ-БАН става с помощта на дарения, предимно от страна на членове на Събранието на академиците и член-кореспондентите на БАН, както и от Министерство на образованието и науката и от бизнеса.
Дейност
Участниците в УчИ-БАН се запознават по-отблизо със системата на науката и с това, какво правят и как работят учените. Когато са поставени пред избора за техния житейски път, професията учен-изследовател би била по-позната и, може би, една предпочитана опция. УчИ-БАН е още един инструмент за решаване на една от основните задачи на Българската академия на науките – да привлича способни млади хора към професионална реализация в науката.
Мисията на Ученическия институт на БАН е да развива и надгражда проектното образование, основано на креативност, изследователски подход и въвеждане на иновации.
Нашата цел е да даваме възможност за изява и развитие на ученици, които имат желание да се занимават с изследователска дейност в някоя област на науката и нейните приложения или търсят изява в областта на изкуствознанието, изобразителните и приложни изкуства, музикалната композиция.
Подготовката и самото участие на учениците с научните сесии помага на младите хора да изграждат умения за научна комуникация, работа в екип, опит в презентирането, както и способност за правилно събиране и анализ на експериментални данни.
Много от младежите, които са взели участие в Ученическия институт на Академията, избират за свое призвание науката или изкуството и насърчават и с радост помагат на по-млади от тях да се подготвят за участие в научните сесии на УчИ-БАН.
Предистория
По традиция Българската академия на науките участва пряко и много интензивно в образователния процес в страната на равнище докторантура и висше образование. Работата на учени от БАН с талантливите ученици и подготовката им за различни видове състезания също има дълбок корен, добри традиции и забележителни успехи. Популяризирането на науката сред училищата и цялото общество винаги е било една от важните задачи на БАН, която институтите решават с „дни на отворените врати“, „панаири на науката“ и други изяви.
Новото, с което редица звена в БАН могат да допринесат за подобряване на образователния процес у нас е по-масовото въвeждане на изследователския подход в училищното образование (Inquiry Based Education). Широко разпространеният в момента начин на преподаване, когато ученикът е пасивен слушател, от който се очаква предимно да запомня и възпроизвежда, следва да бъде допълнен от учебен процес, в който ученикът да е активен участник в обсъждането на изучавания проблем или явление, да провежда експерименти, да поставя въпроси, да издига хипотези, да събира и представя аргументи за една или друга теза и, накрая, да достига самостоятелно, макар и с насочване от страна на учителя, до откриване на фактите и взаимовръзките между тях. При този изследователски стил на учене се изграждат почти всички ключови компетентности, формулирани в Европейската референтна рамка на компетентностите (2006/962/EC). Особено важно е, че се развива и укрепва способността на учениците да анализират и изследват, което е най-съществената част на умението за самостоятелно учене през целия живот. Това умение е гаранция за лесно усвояване на нови технологии и професии – нещо, което ще е отличава успешните от неуспешните членове на бъдещото общество.
В БАН, където изследванията са ежедневие, може да подпомогне развитието на българската образователна система в тази посока. Редица стъпки са вече направени.
Ползи
В работата по проект за участие в сесия на УчИ-БАН ученикът има значителна свобода: при избора на тема, при поставянето на целите и при избора на средства за постигането им. Така в най-силна степен се развива творчеството, иновативността и предприемчивостта. По този начин УчИ-БАН добавя нов характерен елемент към изградената вече в страната богата система от ученически състезaния, олимпиади, турнири и други възможности за изява на способностите на младите хора.
Докато традиционните олимпиади и състезанията култивират способността да се отговаря на въпроси, поставени от други хора – например от съответното жури, УчИ-БАН допринася за изграждане у учениците на способност да задават свои въпроси и да търсят отговорите им с цел решаване на даден научен или практически проблем.
По същество става дума за изследване с учебна цел, при което придобитото знание е осмислено и усвоено до най-високата възможна степен – прилагане на наученото. Полученото по този начин знание е много устойчиво и постепенно става част от съзнанието и същността на младия човек. Така се формират и изследователски навици, които също допринасят за личностно изграждане и оформяне на светоусещане. Участниците в сесиите се учат един от друг, разширяват своя хоризонт и надграждат с всяка следваща година своите резултати в изследователската работа. Участието на десетки ученици и желанието те да защитят и аргументират своите тези пред академичното жури и аудитория позволява на участниците да натрупат полезен опит за успешно презентиране на резултати пред публика. Това не е без значение при професионалната и личностна реализация на младите хора.