Малки учебно-изследователски общности (МУИО)
През 2017 и 2018 г. УчИ-БАН беше подкрепен и по линия на дейност „Въвеждане на съвременни методи в образованието и работата с младите таланти“, ПМС №347, т.5 в) от 08.12.2016 година. Благодарение на това имахме възможността да реализираме проекта Малки учебно-изследователски общности (МУИО). Всяка МУИО се състои от 2-3 ученика и ръководител (учител, специалист от БАН, преподавател в университет) като целта е разработване на проект за участие в ученическите научни сесии .
Програмата „Малки учебно-изследователски общности“ се оказа удобен инструмент за привличане на ученици към учебно-изследователска дейност:
- През 2017 и 2018 г. по желание на 15 преподаватели от 12 града в страната бяха формирани общо 15 такива работни общности от учители и ученици;
- През периода от 2019 до 2020 г. бяха създадени още 22 екипа от учители и ученици в 13 града в страната. Тяхната дейност беше финансирана частично от МОН, но и от дарения за дейността на УчИ-БАН;
- Проведоха се редовни консултации със специалисти от БАН по изследователските теми, избрани от работните екипи;
- През февруари 2018 и 2019 г. бяха проведени семинари за обмяна на опит за участниците в сформираните учебно-изследователски общности. Очакваме всички екипи да представят своите разработки на ученическата научна сесия през 2020 г.
Повечето научно-изследователски проекти се изпълняват от екип до 15 ученици, но постигат много по-голям обхват чрез включване на още участници, например с организиране на еко акции в грижа за околната среда, провеждане на експериментални четения, анкети, представяния сред ученици и други. Така много хора станаха съпричастни към идеята за работа в учебно-изследователски екипи.
86 ученика от 13 града в страната са ангажирани пряко в работата на малките учебно-изследователски общности за периода 2019 – 2020 г. Учителите, които работят с тях, са над 25. Приблизителният брой на косвено обхванатите ученици надвишава 940, над 40 учители и поне 100 родители.
През 2021 година отново с финансиране по програмата „Образование с наука” (II етап) започнахме работа по проекта „Разширяване на мрежата от малки Учебно-изследователски общности на Ученическия институт на БАН“.
Целта ни беше да разширим обхвата и да издигнем на по-високо научно равнище дейността на малките учебно-изследователски общности (МУИО). Общностите, които работиха в предишния етап на програмата „Образование с наука“, се оказаха много удобен и ефикасен инструмент за насочване на ученици и учители към разработване на проекти, усвояване на изследователски умения и осмисляне на наученото така, че да може да се прилага към други сродни ситуации.
Във връзка с изпълнението на задачите по този проект сформирахме 22 екипа от учители и ученици в 14 града в страната. Те са разпределени в градовете: Благоевград, Варна, Вършец, Добрич, Лозница, Монтана, Кърджали, Пазарджик, Плевен, Пловдив, Силистра, Сливен, София, Ямбол.
Шестнадесет от тези екипи работиха по теми от областта на естествените науки, технологиите, инженерството и математиката, а останалите шест – в сферата на хуманитарните и обществени науки. Задълженията на всеки ръководител на тези изследователски екипи включват: съдействие при определяне на темата/темите, по които ще работят учениците; редовно (поне два пъти месечно) събиране на малката общност за обсъждане на извършената работа по проекта/проектите; направляване и поощряване на учениците в процеса на тяхната работа по проектите.
Ученическият институт осигури редовни консултации със специалисти от БАН по изследователските теми, избрани от работните екипи.
Проведохме онлайн обучение за участниците в изследователските екипи през месеците май и юни.
Резултати от работата с малките учебно-изследователски общности 2021 г.
53 ученика от 14 града в страната са ангажирани пряко в работата на малките учебно-изследователски общности за периода март-октомври 2021 г. Учителите, научните консултанти и учените, които работят с тях, са над 30.
29 от проектите, представени в научната сесия през 2021 г. бяха подготвени от 22 –те малки учебно-изследователски общности, които работиха в периода април – октомври 2021 г.
От проектите, разработени от МУИО и представени в деветата научна сесия на УчИ-БАН през 2021 г. отличени и наградени от журито бяха 14 ученически разработки.
Въпреки ограниченията, създадени от безпрецедентната за най-новата история пандемия от коронавирус Ковид -19, работата на УчИ-БАН не загуби темпо, тя продължи с акцент към по-ефективно популяризиране със средствата на дигиталните технологии и с помощта на медиите.
По покана на предаването „Нощен хоризонт“ по БНР, участници в МУИО представиха в няколко издания на предаването темите, по които работят и популяризираха дейността на Ученическия институт на БАН. Те разказаха за ползите и опита, който са имали възможност да получат от общуването с техните научни ръководители, консултанти от академичните среди и поощриха ученици да не пропускат възможността да черпят знания и опит от българските учени и да участват в Ученическата научна сесия.
На Фейсбук профила на програма „Образование с наука“, публикациите, анонсиращи дейности на Ученическия институт на БАН достигнаха до много последователи.
Ученически проект, създаден от една от малките учебно-изследователски общности на Ученически институт на БАН беше представен в Международната младежка конференция в Измир (World Youth Studies Conference, August 12, 2021, İzmir, Turkey). Конференцията се проведе онлайн през месец август 2021 г.
Проектът е със заглавие “Инсулт: Профилактика. Бързо разпознаване и адекватна реакция.” с автор ученикът Тодор Белев от Първа АЕГ, София, научен ръководител доц. Вера Кольовска, ИЕМПАМ-БАН и научен консултант проф. Димитър Масларов, Първа МБАЛ.
Доц. Вера Кольовска беше поканена от организаторите на конференцията за модератор в един от модулите.
Регистрирани са над 30 споменавания в различни медии и в електронни източници.
В специално създадената рубрика за дейността на УчИ-БАН в Списание на БАН беше публикувана на няколко пъти актуална информация за дейностите през изминалата година.
Вестник „Телеграф“ публикува подробен материал с водеща тема в брой 49 от 5.12.21 г. за част от темите на проектите, представени в осмата Ученическа научна сесия. Вестник Аз-буки публикува в брой 3 за 2022 г. подробен материал за един от проектите на дългогодишни участници в сесиите на УчИ–БАН в секция „Хуманитарни и обществени науки“ (https://press.azbuki.bg/news/novini-2022/broj-3-2022/po-stapkite-na-najden-gerov/).